Aardperen

 Aardpeer is een knolgewas met een zachte, zoete smaak.
In Frankrijk noemt men de knolletjes topinambour, in het Engelse taalgebied Jerusalem artichoc.

Het aroma doet inderdaad een aan artisjok denken. Maar op het gebied van standing kan je de twee toch moeilijk met elkaar verwarren. Terwijl aardpeer een ‘knolletje ‘ is, wordt artisjok algemeen als een van de edelste (en duurste) groentensoorten beschouwd.
Een misverstand,zo blijkt, want de smaak van aardpeer is werkelijk voortreffelijk.

Aardpeerknollen zijn bijzonder voedzaam, licht verteerbaar en ze hebben een helende werking. de geneeskrachtige werking van aardpeer is ook wetenschappelijk aangetoond.

De knollen bevatten  inuline. Deze polysacharide is goed voor diabetici omdat bij de vertering van inuline geen – voor diabetici moeilijk afbreekbare – glucose vrijkomt. Inuline wordt zelfs helemaal niet verteerd als zetmeel maar eerder gefermenteerd tot voor de dikke darm nuttige zuren die ook de darmflora gunstig beïnvloeden. Daar ligt dan vooral de gunstige werking

 Aardpeer bevat ook  biotin (een vitamine), calcuimb, cilicium, ijzer en natrium (mineralen).
 De groente heeft ook een weldadig effect op reuma, jicht en verstopping.

De basis bereidingswijze bestaat erin de knollen gedurende 15 à 20 minuten te koken met weinig water ( niet te lang koken, want dan vallen ze uit elkaar).
Je kan aardpeer ook bakken (in schijfjes) of als smaakmaker toevoegen aan soep.